Partnerzy serwisu:
Biznes

PORR: 2024 będzie trudny, ale jest nadzieja na KPO

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
02-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
31-10-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PORR: 2024 będzie trudny, ale jest nadzieja na KPO
fot. PORR
– Koniunktura w budownictwie wciąż jest na sporym minusie, choć w III kwartale tego roku nastroje firm budowlanych były trochę lepsze. To, co je wciąż psuje to przede wszystkim koszty zatrudnienia, energii i paliw oraz materiałów i usług. Równocześnie wraz zapowiedziami pozyskania środków z KPO pojawia się w branży nadzieja na uruchomienie w końcu inwestycji publicznych – mówi Siegfried Weindok, Członek Zarządu PORR S.A. .

Wysokie koszty pracy przy równoczesnym braku specjalistów powodują, że rentowność prac budowlanych spadła do najniższego poziomu od poprzedniego kryzysu sprzed dekady – stwierdza Siegfried Weindok, Członek Zarządu PORR S.A. Dodaj przy tym, że brak adekwatnej do potencjału wykonawczego liczby zleceń prowadzi do ostrej konkurencji cenowej na rynku. W efekcie firmy często oferują w przetargach niebezpiecznie niskie ceny, żeby tylko zdobyć kontrakt i środki na pokrycie kosztów. Stwarza to realne ryzyko spadku ich rentowności w najbliższych latach.

– Słowem od dłuższego czasu odmienianym przez wszystkie przypadki jest waloryzacja. Ważne dla kondycji sektora budowlanego okazało się wprowadzenie waloryzacji kontraktów zawieranych przez zamawiających publicznych. To bardzo nam pomogło, ale poziom waloryzacji nadal nie wystarcza. Wartość kontraktów została podniesiona w branży kolejowej o maksymalnie 10 proc. przy dużo wyższych wskaźnikach inflacji – dodaje Weindok.

Kolej – czekając na przetargi

Sytuacja wykonawców branży kolejowej będzie trudna, bo wciąż nie ma wielu nowych kontraktów na roboty do realizacji w kolejnych latach. – Obecnie w obszarze branży budownictwa kolejowego realizujemy jeszcze kontrakty, które zawarliśmy dwa, trzy lata temu – mówi Siegfried Weindok. Zaznacza przy tym, że PRR intensywnie poszukuje nowych projektów, czego nie ułatwia obowiązujący model oparty na aukcjach oraz fakt, że często konkurować trzeba ze spółkami z udziałem skarbu państwa.

– Za wyjątkiem jednej dużej inwestycji realizowanej na Magistrali Węglowej, w przyszłym roku kalendarzowym PORR skończy prace kolejowe w zasadzie wszędzie, gdzie je prowadzi. Czekamy też na podpisanie jednej umowy z PKP PLK. To będzie kontrakt średniej wielkości realizowany na Dolnym Śląsku. Mowa tu o planowanej przebudowie linii nr 274 pomiędzy Wałbrzychem a Marciszowem. Co prawda wybór najkorzystniejszej oferty przeprowadzono już kilka miesięcy temu, ale termin zawarcia umowy jest uzależniony od prefinansowania robót. Pierwotnie zakładano bowiem wykorzystanie środków z KPO. Teraz można mieć nadzieję, że decyzje i nowe inwestycje nabiorą tempa. Zresztą jest na to szansa, wszystko bowiem wskazuje, że w 2024 w końcu zaczniemy wykorzystywać środki z KPO – mówi Siegfried Weindok

2024: dalsza dywersyfikacja i ekspansja za granicę

– Oczywiście perspektywa konkretnej firmy jest inna niż całego rynku. Gdy rozmawiam z ludźmi z innych firm, każdy narzeka, niemniej, gdy spojrzymy na branżę jako na całość, to można sobie pozwolić na pewien optymizm. Myślę tu o kontynuacji ambitnych programów inwestycyjnych w zakresie budownictwa drogowego i kolejowego, transformacji energetycznej polskiej gospodarki, rozwoju data center oraz ożywieniu w budownictwie specjalistycznym (wojsko, szpitale). Te projekty to szansa na efektywne wykorzystanie potencjału polskiego rynku budowlanego w perspektywie najbliższych kilku lat – podkreśla Siegfried Weindok

– W PORR na bieżąco śledzimy trendy oraz plany inwestycyjne zamawiających w każdym segmencie rynku. To kluczowe, gdy trzeba zapewnić pracę nie tylko ludziom, ale też maszynom, których mamy dużo. Dotychczas mocno koncentrowaliśmy się na dywersyfikacji naszego portfela, na budowaniu kompetencji w zasadzie w każdej branży. Dlatego dziś bez problemu monitorujemy postęp w zakresie uruchomienia planowanych dużych inwestycji inżynieryjnych, tj. CPK, elektrowni jądrowych, mostu energetycznego północ-południe, rozbudowy autostrady A4, a w przypadku kolei tunelu kolejowego Łódź Fabryczna-Lublinek, czy linii kolejowej Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna – zaznacza Weindok.

Równocześnie PORR jako firma działająca międzynarodowo aktywnie szuka projektów na zagranicznych rynkach. Jednym z takich perspektywicznych rynków jest Rumunia. – Rozglądamy się też na rynku niemieckim, w Czechach – wylicza Członek Zarządu PORR S.A. Może być to szansą na pozyskanie zleceń dla polskiej spółki, bo np. w Niemczech PORR nie działał dotychczas w segmencie budownictwa kolejowego.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Żory: Informacja pasażerska jednak także na dworcu

Pasażer

Żory: Informacja pasażerska jednak także na dworcu

Kasper Fiszer 09 kwietnia 2024

Modernizacja trasy Zebrzydowa – Żagań potrwa nieco dłużej

Infrastruktura

Zobacz również:

PORR: Przetargi PKP PLK potrzebne na już

Infrastruktura

PORR: Przetargi PKP PLK potrzebne na już

Łukasz Malinowski 02 listopada 2022

PORR: Przetargi PKP PLK potrzebne na już

Tabor i technika

PORR: Przetargi PKP PLK potrzebne na już

Łukasz Malinowski 31 października 2022

Pozostałe z wątku:

Żory: Informacja pasażerska jednak także na dworcu

Pasażer

Żory: Informacja pasażerska jednak także na dworcu

Kasper Fiszer 09 kwietnia 2024

Modernizacja trasy Zebrzydowa – Żagań potrwa nieco dłużej

Infrastruktura

Zobacz również:

PORR: Przetargi PKP PLK potrzebne na już

Infrastruktura

PORR: Przetargi PKP PLK potrzebne na już

Łukasz Malinowski 02 listopada 2022

PORR: Przetargi PKP PLK potrzebne na już

Tabor i technika

PORR: Przetargi PKP PLK potrzebne na już

Łukasz Malinowski 31 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5